Wijk Pax

Onze mooie wijk bestaat inmiddels al weer een kleine 50 jaar. Na Graan voor Visch was het destijds de tweede grote nieuwbouwwijk in Hoofdorp en is gebouwd in de periode zo tussen 1974 en 1978. Het is er ruim opgezet en groen, vooral héél erg groen. Parkachtig bijna, met veel mooie waterpartijen. Dáár staat de wijk Pax vooral om bekend.

Een deel van de Geniedijk en het fort Hoofddorp horen bij de wijk Pax. Deze geven de wijk beslist ook een landelijk tintje. Zeker in de zomer, wanneer de schapen en blonde koeien hier lekker vrij mogen grazen.

Geschiedenis

De eerste paal voor de wijk werd eind augustus 1973 geslagen. De eerste huizen verrezen in de Schweitzerstraat en de koopprijs van deze huizen bedroeg toen zo’n 80.000 gulden. ‘Das war einmahl’!!

Inmiddels is in de afgelopen 50 jaar, de wijk gegroeid naar ongeveer 2000 woningen/huishoudens.

Vredesstichters

De wijk Pax is vernoemd naar een oude boerderij, destijds gelegen aan de Hoofdweg, welke in 1974 werd afgebroken. Tevens leidde dit tot de keuze van de straatnamen van onze wijk. De vertaling van het Latijnse Pax is immers ‘vrede’. Alle straten dragen de naam van humanisten en vredesstichters. Een aantal heel bekend, zoals, Gandhi, Martin Luther King en Florence Nightingale, of misschien wat minder bekenden zoals, Lutuli, Söderblom, en Bertha van Suttner. U heeft zelf vast al eens geGoogeld naar de vrijheidsheld van uw eigen straat!

De molen

Symbool voor de wijk Pax staat ongetwijfeld de molen De Eersteling. De molen werd gebouwd in 1856 in het toen nog piepkleine Hoofddorp en dankt zijn naam aan het feit dat het de eerste molen was die werd gebouwd na de inpoldering van het Haarlemmermeer. Deze oude korenmolen echter, kwam pas veel en veel  later op zijn huidige plekje, boven op de heuvel van het fort, terecht. Door de toename van bebouwing in het centrum van het dorp, rond de Eersteling werd de windvang steeds slechter, de molen stond stil en raakte in verval. Uiteindelijk heeft de gemeente Haarlemmermeer, in 1977 de korenmolen aangekocht voor een bedrag van 1 gulden en is deze op spectaculaire wijze, bijna in zijn geheel, verplaatst naar de Geniedijk, net binnen de wijk Pax.

Wijkcentrum

Het wijk- en ontmoetingscentrum in onze wijk is Wijkcentrum de Boerderij. Het ligt centraal in de wijk, vlak naast het kleine winkelcentrum. De Boerderij biedt ruimte aan tal van verenigingen zoals, tafeltennisvereniging, een computerclub, een muziekvereniging en zelfs een amateur bierbrouwer-vereniging. Er zijn bridge- en klaverjasclubs, er worden yogalessen gegeven en men kan er twee maal per maand , tegen een kleine bijdrage genieten van een heerlijke maaltijd in het Dinner-Café. Even binnenlopen voor een kopje koffie en een praatje kan natuurlijk ook altijd.

Succeswijk

Een woonwijk is altijd in beweging en eigenlijk nooit af. Dat is ook zo in Pax. Op dit moment willen weinig mensen uit de wijk vertrekken en de doorstroming is beperkt. Kinderen vliegen uit, maar de ouders vertrekken niet. Zij zijn aan de wijk gehecht geraakt. Hoewel dit een zekere mate van vergrijzing met zich meebrengt komen er gelukkig ook nog steeds gezinnen met jonge kinderen naar Pax. Al met al kunnen we wel stellen dat wij als bewoners boffen met deze succeswijk!